Sokat hallunk mostanában az életpálya-tervezés, karrierépítés fontosságáról. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a középiskolában nem sokan terveznek még ennyire elő, pedig lehetne, sőt. Gerzsényi Melindával, a MediaGo Közhasznú Alapítvány kuratóriumi elnökével beszélgettünk.
Miért fontos, hogy már középiskolában jelen legyen a életpálya tervezés?
Az Életpálya Program arra ébreszti rá a középiskolásokat, hogy már ebben a 16-17-18 éves korban kezdjenek el tudatosan foglalkozni az életpálya ívük megtervezésével. Amikor megérkezünk az iskolákba, egészen az előadás megkezdéséig, a nagy többség úgy gondolja, ráér még foglalkozni ezzel a kérdéskörrel.
Mire az Életpálya Nap végére érünk, egyértelműen jelzik felénk, hogy nagyon jó, hogy eljöttünk, mert mostantól komolyan foglalkozni fognak az önkéntességgel, illetve a hogyan tovább kérdésével.
Miben más a MediaGo módszer?
A MediaGo Alapítvány módszere abból a szempontból különleges, hogy mobilis önkéntes csoportokkal működteti az Életpálya Programot, vagyis mi megyünk el a diákokhoz, a saját iskolájukban tartjuk meg az Életpálya Napokat, nem pedig mi hívjuk el őket valahová.
Miért fontos a helyszín?
Nekik ez nagyon jó, mert a saját mindennapi környezetükben kapnak új arcoktól új információkat, új inspirációkat. Nekünk pedig nagyon jó, hogy megismerhetjük az iskolákat belülről, találkozhatunk az iskolai légkörrel, az igazgatókkal és a kapcsolattartó, szervező tanárokkal egyaránt személyes kapcsolatot alakíthatunk ki.
Hogyan zajlik egy-egy rendezvény?
A program interaktívan szólítja meg a diákokat, olyan kérdéseket teszünk fel nekik, amelyekre színek magasba emelésével válaszolnak. Négyféle szín négy választ takar: zöld-igen, piros-nem, sárga-nem tudom, kék-nem válaszolok. A kék szín először furcsa számukra, hiszen az is információ, ha nem válaszolnak, és ez ekkor tudatosodik bennük. Nekünk fontos, hogy visszajelzést adjanak a kérdéseinkre, hiszen ezek a válaszok az osztályfőnököknek, az igazgatóknak is fontos információk arról, hogy hol mi van a gyerekek fejében, hogy éppen akkor hogy állnak a jövőjükhöz.
Fontos, hogy megszokják, hogy vállalniuk kell önmagukat, hamarosan kikerülnek a középiskolai biztonságot adó keretek közül, kikerülnek a felnőtt világba, ahol alapvetően csak magukra számíthatnak majd. Sokszor a válaszadás közben döbbennek rá, hogy pl. az önéletrajzírás, a tudás megszerzése, az önkéntes tevékenységekben való részvétel, a tapasztalat megszerzése most már valóban érinti őket.
Mire számítson egy érdeklődő diák?
Önkénteseink – akik az önkéntes előadókat, szervezőket, segítőket is magukba foglalják – tanácsokat, példákat, a diákok érdeklődését felkeltő színes prezentációkat hoznak magukkal. Igyekszünk az iskola profiljának vagy a végzős diákok szakának, érdeklődésének megfelelő cégeket, előadókat magunkkal hívni.
Továbbá az Alapítvány önkéntesei standdal is jelen vannak a helyszíneken, itt az érdeklődő diákokat fogadjuk, feltehetik kérdéseiket, információs csomagot, hasznos weboldalak gyűjteményét, önéletrajz- és motivációs levél mintákat vehetnek át, személyiség tesztet tölthetnek ki és egyéni konzultációra is lehetőségük van. Önkéntes előadóinktól sokszor kérik saját életpályájuk bemutatását, hiszen ezek életszerűsége és példaértékű íve növeli a fiatalok önbizalmát.
Hogy jön az önkéntes tevékenység megbecsülésének erősítése az életpályához?
Az önkéntesség elterjesztése fontos alapfeladata az Alapítványnak. Fontos felhívni a fiatalok figyelmét az önkéntesség lehetőségeire, hiszen ebből sokféleképpen profitálhatnak, azon kívül, hogy lelki érettséget, felelősségtudatot erősít bennük, kibővül kapcsolati hálójuk, gyakorlati ismereteket gyűjthetnek, szakmai- és munkatapasztalatot szerezhetnek, ami ma már elengedhetetlen. Köztudott, hogy egy tapasztalattal rendelkező pályakezdő könnyebben el tud helyezkedni a munkaerő-piacon, épp ezért kell már középiskolában tenni ennek érdekében, már most el kell kezdeniük tapasztalatot gyűjteni, szabadidejükben, nyaranta gyakornoknak, önkéntesnek menni, programokban részt venni.
Hogyan kezdjenek hozzá a diákok?
Arra biztatjuk őket, hogy bátran keressék fel az www.oka.hu (Önkéntes Központ Alapítvány) internetes oldalt és vegyék fel velük a kapcsolatot. Keressenek környezetükben önkéntes pontokat, önkéntes központokat és jelentkezzenek olyan feladatokra, amelyeket bátran elvállalnak, illetve olyanokra, amelyek akár kihívások is lehetnek számukra és fejleszthetik olyan készségeiket, amelyek eddig bizonytalanságként szerepeltek életükben.
Mik a tapasztalatok a diákokkal? Mennyire veszik komolyan az életpálya-tervezést?
Programunk nagyobb részét a továbbtanulási jelentkezések beadása elé tettük a Közép-magyarországi régióban. Ebben az időszakban is, és a jelentkezések leadása után is azt tapasztaltuk, hogy ha egy 30 fős osztályt veszünk alapul, akkor arra a kérdésre, hogy ki tudja már most megmondani, hogy mi lesz, ha "nagy" lesz, alig hárman, négyen emelték fel biztonsággal a kezüket. Bár sokan adták be jelentkezésüket továbbtanulási céllal, inkább bizonyos tantárgyak szeretete, mintsem egy konkrét cél vezérelte a diákokat a felsőoktatási intézmény és szak kiválasztásánál.
Hogyan tudnak segíteni nekik a még bizonytalanoknak?
Mindig elmondjuk, hogy ne ijedjenek meg a felmerülő problémáktól, akadályoktól. Próbálják meg a gondolkodásukat pozitívabbá formálni és a problémákat tekintsék inkább megoldandó feladatoknak. Ne féljenek attól, ha egyszer-egyszer elkanyarognak életük során, mert az útkeresés életünk része. Minden állomáson tanulunk valami újat, amire előbb-utóbb biztosan szükségünk lesz életünk során.
Fontos, hogy tűzzenek ki célokat maguk elé. Elsősorban elérhető, valós célokat fogalmazzanak meg maguknak. Persze vannak, akik magasabbra teszik a lécet, ők máris magabiztosabbak, céltudatosabbak társaiknál.
Akik felsőoktatásba mennek tovább, javasoljuk, hogy mielőbb keressenek maguknak szakmai gyakorlati helyet. A szakmai gyakorlatokon a fiatalok éles munkahelyzetekbe kerülve hamarabb megismerik képességeiket, határaikat. Fontos, hogy kipróbálják magukat, hogy tudják mit akarnak elérni.
Hová jutottak el eddig az országban és hol lesz még rendezvényük?
A tervek alapján 1 év alatt 50 középiskolába visszük el az Életpálya programot a Közép-magyarországi régióban. Voltunk már Nagykőrösön, Cegléden, Gödöllőn, Fóton, Vácon, Gyömrőn, Budakeszin, Szentendrén, de nagyon sok budapesti kerületben is. A program annyira népszerűvé vált, hogy tervünket túlteljesítve már április közepén több, mint ötven iskolába sikerül ellátogatni.
Ezen kívül több iskola is jelezte, hogy szeretnék, ha visszamennénk és megismételnénk a programot több évfolyamnak is. Ez nagy örömmel tölt el minket, hiszen alapfeladatunknak érezzük, hogy mind a felsőoktatásban, mind a középiskolai keretek között tanuló fiatalok egyfajta ösztönzést kapjanak saját életpályájuk megtervezéséhez.
A soron következő Életpálya napok időpontjai és helyszínei megtalálhatók a honlapunkon, a www.mediago.org oldalon