A MediaGo Alapítvány aktuális programjainak egyike az Életpálya Önkéntességi Program, ami az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával a TÁMOP- 5.5.2-11/1 keretében valósul meg.
A program - a MediaGo Alapítvány elhivatottságához híven - a fiatalok munkaerő-piaci elhelyezkedését és az önkéntesség elterjesztését igyekszik segíteni. Ennek keretében ötven Közép-magyarországi szakközépiskolába, szakiskolába és gimnáziumba látogat el a bevont társszervezetek és intézmények képviselőivel, hogy példájukon keresztül elterjesszék a diákok körében az önkéntes tevékenység hasznosságát, illetve a tudatos életpálya tervezést.
Évek óta az a tapasztalat, hogy a 17-18 éves tanulók jelentős részének nincsenek határozott elképzeléseik továbbtanulásukkal, munkaerő-piaci elhelyezkedésükkel, jövőjükkel kapcsolatban, így az Életpálya Program önkéntesei által kínált szolgáltatások (többek között tanácsadás, személyes konzultáció, minták és tapasztalatok átadása) segítségül lehetnek. E nagyszabású projekt célkitűzéseivel azonosulva csatlakozott a programhoz a Zsigmond Király Főiskola is, hiszen személyes ügyüknek érzik, hogy ez a társadalmi probléma enyhüljön és a jövő nemzedéke célratörően tervezze életútját.
Már 2012 őszétől folyamatosan jelen vannak az intézményt képviselő önkéntes előadók az Életpálya Napokon. Szakmai tapasztalatukkal és példás elhivatottságukkal motiválják a diákokat a tudatosságra. A ZsKF önkéntesei lelkesen veszik ki a részüket a munkából, előadásaikkal felkeltik a fiatalok figyelmét a az önkéntesség fontosságára, gyakornoki idők letöltésére, és szakmai és személyi fejlődést elősegítő tevékenységekben való részvételre. Az intézmény önkéntesei könnyen és lendületesen veszik fel a közös hangot a diákokkal, mindig szórakoztató és tanulságos bemutatókkal érkeznek. A rendezvényen többször részt vett már Sulyok Tamás, főiskolai adjunktus, Szilágyi Eszter, intézetvezető-helyettese és vezető mentor, Varga Mátyás, alumni koordinátor és menedzser, Vasali Zoltán, főiskolai adjunktus és Kosztolányi Zsuzsanna, főiskolai tanár, akik mindennapi munkájukban is rendszeresen foglalkoznak fiatalokkal, így az Életpálya Napok színvonalát is emelték sokéves értékes tapasztalatukkal.
Tapasztalatok az életpályanapról
A közelmúltban lehetőségem nyílott, hogy a MediaGO Alapítvánnyal tartva részt vegyek középiskolai életpálya napokon. Itt az alapítvány és más szervezetek munkatársaival közösen mutattuk be a középiskolásoknak, hogy hogyan induljanak el az életben. Ismertettünk néhány olyan lépést, amelyek segíthetnek az eligazodásban, segíthetnek végiggondolni azt az utat, amelyet majd a középiskola után kell mindenkinek megtenni. A rendezvény alkalmával több előadást is hallhattak a diákok, de elmondhatták véleményüket is az érintett témában. Ehhez az alapítvány egy olyan játékot talált ki, amelyben zöld, sárga piros és kék kártyák segítségével mutathatták meg a résztvevők az egyes kérdésekről alkotott véleményüket. A kérdések között szerepeltek a karrierépítéssel kapcsolatos fogalmak, összetevők, miről mit gondolnak.
Érdekes volt a válaszok mellett azt is látni, hogy milyen reakcióik, metakommunikációjuk van az egyes válaszokkal kapcsolatban. Sok esetben a szükséges összetevőket, mint például a kapcsolati tőke szerepét félreértik, és negatív felhanggal értelmezik. Az osztályfőnökökkel, tanárokkal igazgatókkal folytatott beszélgetések pedig rámutattak, hogy mennyire kevés információval rendelkeznek a középiskolások a továbbtanulásukkal kapcsolatban, legyen az akár a felsőoktatás vagy a szakmai képzések iránya. Az új lehetőségekről, pedig mint a FOKSZ-ok indulása, amely még a felsőoktatási intézmények számára is újdonság, szinte semmi ismeretük nincsen.
Éppen ezért tűnik fontosnak, hogy azok a szervezetek, civil szereplők és oktatási szakemberek, akik ebben megfelelő segítséget tudnak biztosítani, összefogásukkal támogassák a megfelelő információkhoz történő hozzájutást. Fontos, hogy az iskolákban megjelenjenek a következő szint szakemberei, oktatói, akik be tudják mutatni az iskolák és képzések működését, az arra történő felkészülés és a jelentkezések lépéseit. De az is nagyon fontos, hogy a középiskolások ismerjenek meg munkahelyeket, mit vár el egy munkahely a leendő munkavállalóktól, hogy minél célirányosabban tudjanak felkészülni az élet eme kihívására. Ehhez azonban az ilyen átfogó és egy-egy alkalommal bizonyos lehetőségeket bemutató rendezvények mellett sokkal több figyelmet kell fordítani a munkaerőpiac folyamatos megismerésére és a személyes karrierfelkészítésre, amihez az iskolák, a munkaerő-piaci szereplők, valamint a közvetítő intézmények szoros együttműködése szükséges.