Időpont: 2012. 12. 15. Időtartam: 08:00-13:00 Helyszín: Premontrei Szent Norbert Gimnázium, Egyházzenei Szakközépiskola és Diákotthon Cím: 2100 Gödöllő, Egyetem tér 16.
Előkészületek
Alapítványunk önkéntesei 07:45-kor érkeztek meg a gödöllői Premontrei Szent Norbert Gimnázium, Egyházzenei Szakközépiskola és Diákotthonba. Kissné Papp Gabriella Igazgatóhelyettes asszony és Sántáné Farkas Judit kapcsolattartók fogadtak minket. Megérkezésünk előtt a rendezvénysorozat helyszínéül szolgáló két tanterem már berendezésre került.
Előadás
Az Életpálya Napot Bárdy Péter Igazgató úr és Béres Szilárd alapítványi elnök nyitották meg, amely után a diákok 45 perces tanórák keretében hallgathatták a meghívott szereplők interaktív előadásait egy időben több helyszínen.
Az első helyszínen az első tanórában a Budapest Főváros Kormányhivatala Munkaügyi Központ képviseletében Sebők Erika tartott előadást, melynek keretében bemutatta, hogy milyen segítséggel (támogatásokkal, pályázatokkal) tudnak szolgálni a fiatalok számára. Az érdeklődő diákok számára ismertette a Foglalkozási Információs Tanácsadó (FIT) szolgáltatásukat is, amellyel segítséget próbálnak nyújtani a továbbtanulási tervek kialakításához, a pályaválasztáshoz, a pályamódosításhoz. E helyszínen a második órában Pelek Zsolt szólalt fel szintén a Munkaügyi Központ képviseletében. Színes előadásában a munkaügyi központról, a munkaerőpiac realitásairól, és saját élettapasztalatairól beszélt a diákoknak. A realitásokkal kapcsolatban példaként említette, hogy egy álláshirdetésre rengetegen jelentkeznek. A nagy számok törvénye alapján a velünk együtt pályázók közt biztosan lesz nálunk jobban kvalifikált, így érdemes alternatív álláskeresési megoldásokhoz fordulni. Olyan pozícióra szinte be sem érdemes adni a jelentkezésünket, amit meghirdettek. Előadásában hangsúlyozta, hogy az álláskeresés egy hosszabb folyamat, ezt feladni nem szabad, valamint az elutasítások hátterében olyan indokok lehetnek, amelyeket nekünk nem árulnak el. Ha egy diplomás jelentkezik árufeltöltőnek el fogják utasítani, mert félnek attól, hogy vezetni akar majd, vagy szakszervezetet alapít. Az elutasítást követően diplomásunk pedig azt is hiheti, hogy már erre a munkára is alkalmatlan, tovább csökkentve önbizalmát.
A második helyszínen az első két tanórában Alapítványunktól Béres Szilárd és Gerzsényi Tamás előadásában arra próbálták sarkallni a diákokat, hogy gondolkodjanak el céljaikon, tűzzék ki őket, és még ha nagyon távoliaknak tűnnek is, akkor is igyekezzenek minden nap tenni valamit azért, hogy vágyaikat beteljesítsék. A diákok az előadás során megoszthatták céljaikat és vágyaikat egymással. Ez jó lehetőséget adott arra, hogy a tanácstalan fiatalok is megtalálhassák a hozzájuk leginkább illő pályát. Az előadók beszéltek az önkéntes munka, a gyakornoki munka és a külföldi tapasztalatszerzés fontosságáról, hogy a diákok később több tapasztalattal a birtokukban léphessenek a munkaerőpiacra. Egy interaktív játék keretében arról kérdezték meg a fiatalokat, hogy olyan tényezőket, mint az önéletrajz, tudás, kor, nyelvvizsga, kapcsolatok, mennyire tartanak fontosnak a munkakeresés kapcsán. Illetve arról beszélgettek a diákoknak, hogy számukra mit jelent a siker.
A harmadik órában az első helyszínen Szurmay Réka és Szurmay Gábor tartott előadást a Bálvány Kft. képviseletében, mely egy nemzetközi szinten is elismert családi vállalkozás. Szurmay Réka prezentációjában saját életútján, tanulmányi pályafutásán keresztül mutatta be, hogy mennyire fontos és örömteli egy sikeres családi vállalkozás működésébe való bekapcsolódás. Elárulta, hogy tudatosan készült a cégben betöltött szerepére, tanulmányait is cég profiljához igazította. Édesapja, Szurmay Gábor a cég tevékenységének műszaki részét emelte ki: a cég néhány nagyobb projektjének képes bemutatása után a rendezvény-, hang- és fénytechnika világába kalauzolta el az érdeklődőket. Bevallotta, hogy a lánya nagyon sokat segít neki a cég vezetésében. Az előadásukkal hozzájárultak ahhoz, hogy a diákok pontosabb képet kapjanak erről a pályáról és arról, hogy az egyes szakemberek hogyan tudják támogatni, kiegészíteni egymást az életben.
E helyszínen a negyedik órában Schleer Tamás az Internfish – Future Planner Development Kft. képviseletében saját életpályájának, karrierívének bemutatásával állított példát a diákok elé. Őszintén beszélt arról, hogyan és mennyi mindent tett azért, hogy a Red Bull Air Race csapatához tartozhasson, milyen nehézségekbe ütközött és azokon hogyan lépett sikeresen keresztül. Beszélt az önkéntesség és a gyakornokság fontosságáról, mesélt arról, hogy milyen lehetőségek nyílnak meg ennek köszönhetően az ember előtt. Végül bemutatta vállalkozását, amely a fiatalokat segítő „jövőtervező" eszköz. A projekt három pilléren alapul: ösztöndíjakat, önkéntes munkákat és szakmai gyakorlatokat keres és listáz. A harmadik órában az első helyszínen Benyó Balázs és Czellár Orsolya képviselte a Széchenyi Programirodát. Interaktív előadásukban beszéltek a Széchenyi Terv keretén belül hirdetett pályázatokról, a pályázás menetéről, és a Programiroda közreműködéséről. Megtudhattuk, hogy Magyarországon a pályázásnak még nincs meg igazán a kultúrája, hiszen sokkal több pályázónak adhatnának lehetőséget. A pályázatok lebonyolítása projektszerű, hiszen folyton új pályázatokkal és új pályázókkal kell foglalkozni. Ez a gondolkodásmód többnyire még idegen a hazai cégvezetők körében. A Programiroda tanácsadókkal dolgozik, akik adott pályázatok, adott témák szakértői. Többek között ők állnak kapcsolatban a pályázókkal, segítik őket a jó pályamunkák kialakításában, és a megnyert pályázatok lebonyolításában.
Czellár Orsolya mesélt a szervezet emberi erőforrásáról. A diákoknak adott egy személyiség tesztet, ami érdekes tapasztalat volt számukra. Betekintést nyerhettek a HR gondolkodás módjába. Előadásával igyekezett felkészíteni a fiatalokat arra, hogy kevesebb meglepetés érje őket az első állásinterjújukon. E helyszínen a negyedik tanóra keretén belül Alapítványunk önkéntesei kötetlen beszélgetést folytattak az órán résztvevő diákokkal. A fiataloknak lehetősége nyílt önéletrajz tanácsadásra, személyiségteszt kitöltésére, továbbá magukkal vihettek informatív szóróanyagokat is. Önkénteseink beszélgettek a diákokkal arról, hogy mik az álmaik, ezek megvalósításához milyen út vezet, milyen terveik vannak, illetve arról, hogy legyenek céltudatosak és nyitottak.
Tapasztalatok
A tanórákon résztvevő, illetve hozzánk fordulók diákokra a nyitottság és érdeklődés mellett a bizonytalanság és a tanácstalanság is jellemző volt, ezért külön büszkék voltunk arra, hogy a kíváncsi diákoknak segíthettünk jobban megismerni önmagukat, feltárni a bennük rejlő lehetőségeket, felfedezni erényeiket és előnyös tulajdonságaikat. 13:00-ig álltunk az érdeklődők rendelkezésére, az iskolát 13:30-kor hagytuk el. A MediaGo Alapítvány önkéntesei segítettek a tanácstalan fiataloknak eligazodni a pályák világában és válaszoltak minden kérdésre, amely segítette a diákok pályaválasztását, legyen szó önéletrajzírásról vagy önkéntességről.
Honlapunk a jobb felhasználói élmény érdekében cookie-kat használ. Az oldal használatával Ön elfogadja a cookie-k alkalmazását.