JELMONDATUNK:
"Why call youth "the future" when they are here now making change."
(Source: UNESCO Youth Forum 2011)
A PROJEKT CÍME: Karrier Sztár Roadshow
A PROJEKT TÉMÁJA: Fiatalok készség- és kompetenciafejlesztése
AZ ÖTLET:
A Karrier Sztár Roadshow egy 2 évig tartó projekt, mely Magyarország területén 15 nagyvárosba látogat el egy egyedi kisbusszal és keresi a fiatal karrier sztárokat. Olyan tehetséges fiatalokat, akik tudatosak a jövőjüket illetően, vannak céljaik és szeretnének sikeresen elhelyezkedni a munkaerőpiacon, hogy mintaként jelenjenek meg kortársaik és a fiatalabbak előtt.
A TERV:
A roadshow folyamán helyszínenként 10 fiatal álláskeresőt választunk ki a jelentkezők közül, akik versenybe szállhatnak a karrier sztár cím és a díj megszerzéséért. A 10 jelölt a karrier sztár show előtt felkészítésen vesz részt, mely során egyéni és csoportos tanácsadásokon, álláskeresési oktatáson fejlesztjük kompetenciáikat. A felkészülés nem formális és multidiszciplináris módon zajlik, egyénre szabva, hogy a lehető legtöbbet kihozzuk a kalandvágyó fiatalokból. A roadshowt egy szakmai konferencia zárja majd le, ami egyfajta fórumként szolgál a fiatalok és munkaadói oldal között.
A karrier sztár show-n a jelöltek különböző feladatokkal és kihívásokkal találkoznak, amelyek megoldásában a show-t megelőző kompetenciafejlesztés és saját kreativitásuk lesz segítséggel. A karrier sztárt szakmai zsűri választja ki. A zsűri tehetséges fiatalokból, HR szakemberekből, cégvezetőkből, ügyvezetőkből és szakmai vezetőkből fog állni. A show-n a jelölteknek tudniuk kel, hogyan adják el magukat a munkaadók felé. A végén a zsűri pontozás alapján győztesnek választja azt a fiatalt akit szívesen behívna interjúra, esetleg alkalmazna. A nap győztese pénzjutalmat kap, állásinterjú lehetőséget, akár állásajánlatot szerezhet (ez a kreativitásán múlik).
AMIÉRT TESSZÜK:
Sok fiatal jellemzően nem tudja mit akar a jövőtől, a formális oktatás kereteiben nem sajátítanak el olyan készségeket képességeket, amivel felvehetik a versenyt a munkaerőpiacon. Sok esetben nem tudják milyen a jó motivációs levél és önéletrajz és gyakran nehézségekbe ütköznek az álláskeresés során. Meggyőződésünk, hogy a fiatalok készségfejlesztése kulcsfolyamat a fiatalok munkanélküliségének enyhítésében.
A magas munkanélküliség Magyarországon egyre növekvő tendenciát mutat. A jelenség fokozottan megjelenik a fiatalok körében, nem találnak munkát a pályakezdők. Az Eurostat adatai alapján Magyarországon 2005-ben a 25-29 éves fiatalok 8,1%-a volt munkanélküli, ez az adat 2012-re 14%-ra nőtt. A 15-24 éves korosztályban még súlyosabb a helyzet, 2005-ben a fiatalok 19,4%-a volt munkanélküli, 2012-ben pedig 28,1%-uk. Ez azt jelenti, hogy egyre több a fiatal munkanélküli, e helyzeten pedig segíteni kell. Tevékenységünk során, arra ösztönözzük a fiatalokat, hogy vegyék kezükbe a sorsukat, most tegyenek a jövőjükért, valósítsák meg vágyaikat és önmagukat, vállaljanak aktív szerepet a társadalomban.
Korábban mi magunk is hasonló problémákkal szembesültünk a diplomaszerzést követően, így kiváltképp fontosnak tartjuk egy olyan kezdeményezés elindítását, ami ráébreszt mindenkit arra, hogy mennyire fontos a tudatosság és a jövőtervezés, karriertervezés.
CÉL:
A Karrier Sztár Roadshow célja, hogy csökkentse a fiatalok munkanélküliségét. Ennek kulcsfolyamata a fiatalok készségeinek és kompetenciáinak fejlesztése. A készségfejlesztés nem-formális és multidiszciplináris módon zajlik, mivel a kipróbált dolgokból és a tapasztalatokból lehet a legtöbbet tanulni.
Célunk, hogy a fiatalok foglalkoztathatósága javuljon, hogy a sodródó fiatalok kezdjenek el tudatosan tervezni és gondolkodni, hogy az iskola és munka közötti időszak lerövidüljön egy fiatal életében. Mindezt úgy szeretnénk elérni, hogy a lehető legtöbb fiatalt mozgósítunk és látványosan kivitelezzük a projektet, ezzel felhívva a fiatalok és a társadalom figyelmét az ügy fontosságára.
Célunk továbbá, hogy egy széles társadalmi együttműködést hozzunk létre a projekttel. A civil szféra, a gazdasági szféra, oktatási intézmények, önkéntesek és pályakezdők bevonásával elérhetjük a társadalmi összefogást a fiatal munkanélküliség csökkentésére. A roadshow pedig összekötő fórumként szolgál a résztvevők között. Előtérbe kerülnek a fiatalok, megmutathatják magukat, tudásukat, készségeiket, így a munkaadók rátalálnak a tehetségekre.
A MEGVALÓSÍTÓK:
A projektet egy 14 főből álló csapat valósítja meg. A projektcsapat tagjai egytől-egyig fiatalok, akik hasonló elhelyezkedési nehézségekkel küzdenek, küzdöttek mint a projekt kedvezményezettjei.
Ezek a fiatalok a projekt során kortárs segítőkké válnak, hiszen egy olyan folyamatot irányítanak, ami kortársaik és saját helyzetük jobbítását célozza meg.
PROJEKTKOORDINÁTOROK:
1. Név: Márkus Anna
Életkor: 27 év
Végzettség: Kulturális antropológus, Szociológus, HR szakember
2. Név: Tasi Andrea
Életkor: 22 év
Végzettség: Kommunikációs szakember - Intézményi kommunikátor
TÁRSADALMI FELELŐSSÉGVÁLLALÁS ÉS PÉLDAMUTATÁS:
A projekt során a társadalmi felelősségvállalás egyik legfontosabb eleme az önkéntesség. A megvalósítókhoz a roadshow állomásain önkéntesek csatlakoznak. A fiatal önkéntesek a szervezési feladatokban segítik a projektcsapatot.
A példamutatás több szinten is megvalósul. Egyrészt az önkéntesek által, mert ezek a fiatalok példát mutatnak kortársaiknak tevékenységükkel. Másrészt a 15 karrier sztár által, mert ezek a tehetséges fiatalok példaképként jelennek meg kortársaik és a fiatalabb korosztály előtt.
EREDMÉNYEK:
A program eredményeként 150 munkanélküli fiatal, álláskereső készségei és a foglalkoztatáshoz szükséges kulcskompetenciái fejlődnek.
15 munkanélküli fiatal elnyeri a karrier sztár címet, mely pénzjutalommal, egy állásinterjú felajánlásával és lehetőség szerint egy állásajánlattal jár.
A projektcsapat tagjai (14 fiatal) 2 év alatt jelentős tapasztalattal gazdagodnak, mely karrierjük épülésében nagy szerepet játszik.
Kiterjedt és integrált kommunikációs tevékenység által több százezer fiatalt ér el a program.
PÁLYÁZÓ SZERVEZET:
MediaGo Alapítvány
2111 Szada, Dombos utca 2
www.mediago.org